Review - Beyond the Long Night

Er zijn ontelbare indiegames die in de voetstappen willen treden van giganten zoals Hollow Knight, Shovel Knight, Binding of Isaac en nog meer. Helaas lukt het er maar weinig om aan deze eisen te voldoen, maar Beyond the Long Night weet gek genoeg wel in de buurt te komen.

In Beyond the Long Night moeten avonturiers een reis naar de buitenkant van een enorme grot maken. Omdat het om een roguelike gaat, is elke keer dat je doodgaat de reis naar boven weer anders. Het is niet zo dat elke ruimte willekeurig gegenereerd is, maar de opstelling van de verschillende ruimtes wel.

Tijdens het vliegen door de duistere grotten komen spelers verschillende karakters tegen, elk met een eigen verhaal dat langzaam ontrafeld wordt. De een speelt lekker gitaar, een ander doet eindeloos wensen bij een put en er is zelfs een hele cult te vinden in de onbekende grotten.

Balloon Fight meets Binding of Isaac

Het is geen geheim dat Beyond the Long Night een grote dosis inspiratie heeft opgedaan van Balloon Fight en The Binding of Isaac. De manier waarop levens worden getoond door ballonnetjes en het feit dat de kamers continu in een andere opstelling staan, doet verdacht veel denken aan andere games.

In Beyond the Long Night hoef je niet continu met je armen te flapperen om omhoog te gaan; het speelt als een traditionele twin-stick shooter, maar het is duidelijk waar de inspiratie vandaan komt. De game komt vriendelijker over en heeft een ietwat schattigere stijl dan The Binding of Isaac, maar daar heb je het dan ook wel over een erg duistere sfeer.

Pixels tellen

Dit bedoelen we niet slecht, integendeel, het is juist een groot compliment. De pixel-art stijl voor indies is niet bijzonder, het is tenslotte een eenvoudige en goede stijl. Het wonder van Beyond the Long Night zit in de details van de stijl. Veel pixel-art games kiezen voor de blokkerige stijl en laten het daarbij, maar niet in Beyond the Long Night. Elke kleine beweging heeft een zacht geluidseffect en elke godray van de lichten ziet er fantastisch uit.

Al deze details zorgen voor het gevoel van een AAA-game, iets wat je niet in elke indiegame terugvindt. Veel patronen en kleuren komen wel heel vaak terug, maar dat is niet gek gezien de ruimtes willekeurig aan elkaar geplakt worden.

Ontdekken in een vreemde atmosfeer

In Beyond the Long Night krijgen spelers praktisch geen uitleg. Dat is ergens heel prettig, want je zoekt alles zelf en ontdekt de juiste dingen, maar hierdoor moeten spelers ook zelf het gehele verhaal ontrafelen. Dit doet gelukkig geen afbreuk aan de ervaring; hierdoor krijg je juist meer het gevoel van mysterie wanneer je een nieuwe kamer of power-up ontdekt, en weet je nooit wat je te wachten staat.

Een van de eerste "ontdekkingen" die je doet, is dat de omgeving reageert op bepaalde wapens of voorwerpen. Struiken zijn bijvoorbeeld weg te branden met fakkels en sommige deuren gaan alleen open als de wereld in een bepaalde status verkeert. Deze status is een vloek die spontaan tijdens een klim naar boven plaatsvindt. Spelers komen tijdens hun reis monsters, insecten en ook grote beelden tegen. Wat deze beelden precies inhouden, verklappen we niet, maar er heerst iets onder deze vreemde kunstwerken dat spontaan achter spelers aan kan komen.

Niet bijzonder, wel leuk

Beyond the Long Night weet spelers vast te houden met leuke en interessante elementen, maar voelt nooit echt baanbrekend aan. Dat is natuurlijk niet een enorm nadeel, want je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het is een game met een vreemde verhaallijn die de aandacht weet te trekken, maar die in herhaling valt nadat je een aantal keer bent doodgegaan omdat de ruimtes willekeurig, maar toch ook een beetje hetzelfde zijn opgesteld.

De geheimen die je ontrafelt en de karakters die je tegenkomt zorgen voor een aantal leuke momenten en zetten je soms aan het lachen, maar het wordt al snel een stille bedoening. Het is een leuke game, maar je moet wel echt van roguelikes houden en niet te snel opgeven met spelen. Het is geen moeilijke game, maar valt snel in herhaling en door weinig storytelling is het vaak onduidelijk waarom je doet wat je doet, behalve dan proberen naar de bovenwereld te komen natuurlijk.

Beyond the Long Night is leuk in de uitverkoop, zoals tijdens de Steam Summer Sale, als deze daar verschijnt. Voor de volle twintig euro vinden wij het niet direct de moeite waard.

Vorige
Vorige