Deceive Inc. – Guess Who in een nieuw jasje

Fans van Garry's Mod kennen de modus "Guess Who" wel, waarin je samen met vrienden of wildvreemden moet zien te achterhalen welke spelers zich voordoen als NPC's. Het is een teamspel waarbij een team van jagers en een team van nep-NPC's tegen elkaar spelen. Deceive Inc. doet het echter net even anders. Hier gaat het niet om teamwork, maar om ieder voor zich in een strijd om de buit.

Cover image van Deceive Inc. Paarse achtergrond met de tekst van de game en een tekst onderin Blend in, Break Out

Deceive Inc. brengt een bekende formule uit Garry's Mod en andere spellen naar een uniek niveau. In plaats van een extra modus in een game, draait het hier voortdurend om de strijd om zo min mogelijk op te vallen. Als je toch opvalt, staat er zeker een andere speler klaar om toe te slaan zodra je niet oplet.

Na een korte introductie om kennis te maken met de verschillende elementen en aspecten van het spel, kun je direct beginnen met het openbreken van kluizen en onopvallend door de wereld wandelen. Deceive Inc. slaagt erin een nieuw soort formule te creëren tussen hero-shooters en de modus "Guess Who" in Gmod.

Screenshot uit Deceive Inc, twee spelers vallen elkaar aan waarvan eentje de prijs uit handen laat vallen

Klein, maar leuk raster

Elementen van bekende hero-shooters zoals Overwatch, Valorant of zelfs Team Fortress 2 zijn niet te missen in Deceive Inc. Elke ronde die spelers spelen, moeten ze kiezen uit drie verschillende spionnen. Elke spion heeft zijn eigen vaardigheden en wapens, maar ze hebben allemaal dezelfde mogelijkheden om andere spelers te ontwijken.

Tijdens missies ontvang je verschillende hoeveelheden credits. Met deze munten kun je andere spionnen ontgrendelen en op een nieuwe manier de uitdaging aangaan. Het enige nadeel hiervan is dat er niet enorm veel te ontgrendelen valt. Het volledige raster aan speelbare karakters bestaat uit slechts acht personages. Als je een aantal keer achter elkaar wint, kun je al snel genoeg credits verdienen, of je kunt ze vrijwel direct ontgrendelen door er echt geld aan uit te geven.

Doordat er niet zo veel verschillende karakters zijn, voelen sommige personages erg overheersend vergeleken met de drie starters. Er moeten nieuwe personages worden toegevoegd of er moeten enkele updates uitkomen om deze ervaring wat evenwichtiger te maken.

Een screenshot uit de game van een van de locaties dat doet denken aan een shopping mall

Funky tunes

Een knallend begin weet altijd de toon te zetten. Zodra je Deceive Inc. opstart, word je begroet door waanzinnige muziek die je aandacht voor enige tijd goed vast weet te houden. Eerlijk is eerlijk, het is niets vergeleken met de soundtrack van Persona 5, maar de funk zit er goed in. De muziek en geluidseffecten zijn met aandacht en passie gemaakt en dat merk je tijdens het spelen ook.

Zodra je op missie gestuurd wordt, verdwijnt de muziek grotendeels totdat je uit de doeken wordt gedaan als spion. Daarnaast draait het vooral om een tot in detail uitgewerkte en ontwikkelde geluidsdynamiek. Het is niet baanbrekend of uitstekend, maar er bestaan zeker slechtere opties.

Kekke graphics

Cel-shading komt steeds meer in de schijnwerpers te staan. Nadat The Legend of Zelda: Breath of the Wild dit volledig tot explosie heeft gebracht, is het bijna niet meer te missen. Deceive Inc. weet met een kleurrijke en vrolijke stijl een geheime uitdaging te brengen bij spelers. Waar je normaal bij sluipmissies donkere plekken en een grimmige uitstraling verwacht, is dat hier totaal niet het geval. Hoewel de stijl enorm vrolijk is, is de ervaring dat niet altijd door deze keuze van cel-shading of optimalisatie.

Al heb je een computer vergelijkbaar met die van NASA, dan nog komt Deceive Inc. niet zonder problemen. De game wordt vaak geplaagd door technische storingen of problemen, waar niet iedereen onderuit kan komen. De game heeft nog enige tijd in de fabriek nodig om werkelijk vlekkeloos gespeeld te worden, want voor nu is het niet altijd leuk om de toffe soundtrack te horen terwijl het beeld bevroren staat.

Screenshot vanuti het zicht van een van de speelbare spionnen

Al met al, nog niet helemaal af

Hoewel het totaalbeeld een leuke ervaring kan zijn, is het soms nog niet altijd vlekkeloos. Door een beperkt raster aan karakters, verschillende problemen op technisch gebied en eigenlijk niet enorm veel replaywaarde hierdoor, is Deceive Inc. een lastig geval. De game speelt lekker, is een unieke ervaring en kan zeker voor veel spelers een nostalgische waarde hebben, maar voor nu voelt het grotendeels alsof de game nog in vroegtijdige toegang is, wat helaas niet het geval is. Het lijkt erop dat Deceive Inc. net als veel andere games lijdt onder het "live service" aspect en mogelijk het einde van de rit niet gaat zien.

Deceive Inc. is een goede game met grote kans van slagen. Zeker als het meer pusht op extra content, spionnen en omgevingen waarin je kunt spelen. Voor nu is de volle prijs niet waard, maar tijdens een sale zeker. Houd Deceive Inc. dus goed in de gaten tijdens de Steam Summer Sale.

Deceive Inc. ontvangt een 6/10, soepel maar niet vlekkeloos.

Vorige
Vorige