Metroid Prime Remastered – Beter gezegd, een Remake

Metroid fans moeten al enige tijd teren op weinig. Nadat Metroid Dread uitgekomen is, hebben we nog maar weinig gehoord van Metroid Prime 4. Tot grote verbazing kwam daar tijdens de Nintendo Direct uit februari verandering in. Metroid Prime Remastered was niet alleen een droom, maar het was een feit. De remaster is niet alleen een leuke game omgezet naar HD, maar het is praktisch gezien een remake te noemen door de hoeveelheid veranderingen.

 

Nintendo brengt niet vaak remakes of remasters uit. Althans, niet simpelweg ports. Op de mario collectie na dan… Je weet dat als Nintendo aankondigt dat ze bezig is met een remake of remaster dat het de moeite, tijd en geld waard zijn. Veel fans wachten nog geduldig op een Twilight Princess HD of Wind Waker HD port naar Nintendo Switch en dat zal nog wel even duren. Maar voor de liefhebbers van shooters, komt Samus Aran in een extreem helder HD-jasje.

 

 

Ruim 20 jaar de koningin van shooters

Metroid Prime op de Nintendo Gamecube was al een baanbrekende shooter. Ruim twintig jaar geleden kwam Samus Aran in 3D tevoorschijn op de Gamecube en wist vele fans tot zich te winnen. Destijd was het al een van de beste Firs Person Shooter games, niet alleen door de omgevingen, filmische sfeer en actievolle gameplay, maar ook door het verdwaald kunnen raken in de ingewikkelde omngeving.

 

Dat moet benadrukt worden. Na die dik twintig jaar, is het namelijk nog steeds zo. Metroid Prime Remastered is als geen ander. Het klinkt misschien juist nadelig als we het hebben over verdwaald raken in je game, maar dat is juist de kracht van de Metroid games. Doordat je geen idee meer hebt waar je bent of heen moet, vind je juist nieuwe paden, upgrades en handige routes naar je doel.

 

Dat maakt de game zo goed. Hoewel de wereld en het spel je duidelijk één richting op sturen, is het wel mogelijk om upgrades uit een later stadia vroeg te krijgen. Soms kan je daar nog niet veel mee, maar het zorgt wel voor een leuke mix aan paden die te bewandelen zijn. Doordat de game zo ‘open’ voelt, is Metroid Prime altijd al voor haar tijd geweest en dat zorgt nu voor een unieke speelervaring.

 

 

Richten en schieten was nog nooit zo makkelijk

Wat de remaster naast de betere visuals zo goed maakt, is de betere besturing. Spelers van het origineel weten het vast wel te beamen, de besturing op de Gamecube was niet heel prettig. Het werkt, dat er niet van, maar zeker nu zijn er veel betere alternatieven. Daar speelt de remaster gelukkig goed op in. Zo heb je nu de optie om met beide sticks de game te besturen.

 

Ook de optie om met gyro-controls te richten is toegevoegd. Dit is erg vergelijkbaar met de Metroid Prime Trilogy voor de Nintendo Wii. Welke optie je ook kiest, ein-de-lijk voelt Metroid Prime soepel in besturing door de nieuwe verbeteringen. Want laten we eerlijk zijn, lopen én richten met maar één stick, was niet altijd een pretje.

 

 

Iets makkelijker dan het origineel

Door de verbeterde besturing in Metroid Prime Remastered lijkt de game ook iets makkelijker. Niet doordat de moeilijkheidsgraad anders, verre van dat. Doordat je nu alle kanten op kunt richten, op elk moment, is het makkelijker de vijand te raken, op tijd te zien en puzzels sneller op te lossen.

 

Je merkt in veel gevallen dat Metroid op de Gamecube meer ingesteld is op het enkel richten op horizontale axis, tenzij je de richtknip ingedrukt uit. Daardoor waren sommige puzzels niet alleen ingewikkelder, maar ook veel vijanden hadden een werkelijke uitdaging. Omdat je niet continu kon richten op alle vijanden tegelijkertijd en dus op je hoede moet zijn, met beperkt zicht.

 

Het is daarentegen totaal niet erg dat de game makkelijker voelt door de vernieuwing. Ergens, maakt deze veranderingen de game juist extra toegankelijk. Meer mensen die gewend zijn aan de ‘moderne’ versie van richten, kunnen zonder vreemde besturing, de pracht van Metroid Prime ervaren.

 

 

Grafisch opnieuw opgebouwd

Metroid Prime loopt al sinds het origineel erg soepel. 60fps en vrij goede textures zorgden ervoor dat je zelfs in 2001 al compleet opging in omgevingen zoals Phendrana Drifts. Metroid Prime Remastered doet daar een schepje bovenop. De game lijkt door de hogere resolutie en verbeteringen in textures wel een complete remake. Daar ligt de echte kracht van deze port naar Nintendo Switch.

 

Het kan zomaar zijn, dat de code van het origineel verloren is gegaan door de jaren heen en Retro Studios de code opnieuw heeft moeten opbouwen, maar goed, dat is slechts een aanname. De game ziet er zodanig gelikt uit, dat het bijna niet te vergelijken is het met origineel. Waar je bij sommige games de nostalgie laat overheersen en games er eigenlijk slechter uitzien dan je je herinnert, weet deze remaster dat gaatje op te vullen.


Metroid Prime Remastered ziet er namelijk nog beter uit dan je het origineel kunt herinneren. Ergens voelt dat erg vreemd, maar zeker iets om te waarderen. Doordat het zo haarscherp is, details een stuk beter afgewerkt zijn en de laadtijden nihil zijn geworden, is dit de beste versie om te spelen voor zowel terugkerende spelers als nieuwe fans.

 

 

Na de game praktisch afgerond te hebben, weten wij zeker dat wij de game aan kunnen raden aan elke shooter fan. Fans van de Metroid en Metroid Prime reeks, worden niets anders dan verwend met een prachtige remaster. Nieuwe fans kunnen zonder moeite en gedoe duiken in één van dé beste shooter games ie Nintendo op de markt heeft gebracht.

Hier en daar voelt de game makkelijker dan het origineel, maar dat doet niet onder aan de kwaliteit van de gameplay zelf. De wereld, sfeer, besturing en unieke verhaal vertelling, blijven ook na twintig jaar, ijzersterk.

Metroid Prime Remastered verdient in onze ogen een:

9/10, een lagvrije ervaring!

Lag Spike

Praten over videogames. Wij zeuren graag op de laatste gaming trends, geven advies over spellen en hebben vooral plezier met de beste spellen van het jaar!

https://www.lagspike.nl
Vorige
Vorige

Review - Tiny Troopers: Global Ops, een strijd tegen de game